Hevige spelen

Animator(en): Mart
Moment:
Duur: 2u
Soort: Hevig
Terrein: Grasveld/bos

Materiaal:

  • Touwen
  • Kegels
  • Sjaaltjes
  • Touw, ballonnen
  • Papier, papiertape

Spelbeschrijving:

  • Doktertje knoop
  • 1 lid van de groep wordt afgezonderd en is Doktertje Knoop.
    Alle andere leden houden elkaars handen vast en maken zo een lang ketting met een begin en einde. Ze maken nu van zichzelf een grote knoop door over armen, onder benen,... te kruipen. BELANGRIJK: HANDEN MOGEN NIET LOS!
    Wanneer ze klaar zijn, mag Doktertje Knoop terugkeren naar de groep. Hij of zij moet nu proberen de knoop te ontwarren. Hij/zij mag instructies geven (bv. klim over die armen), maar de leden moeten steeds elkaars handen blijven vasthouden.

  • in/uitbreker
  • Een iemand wordt uit de kring uitgesloten en moet proberen om er terug in te geraken. Je kan dit ook eerst in kleinere groepjes spelen en dan langzaam opbouwen naar een grotere kring met meerdere inbrekers
  • is te weinig 3 is te veel
  • Iedereen gaat per 2 staan. Vorm nu een kring zodat er telkens 1 persoon voor een andere persoon staat ! Er wordt een kat en een muis aangeduid. De kat moet de muis proberen te tikken. Lukt dat, dan wordt de kat de muis en omgekeerd. MAAR, de muis kan wegvluchten en zichzelf in veiligheid brengen. Hoe? Door voor een duo te gaan staan. De achterste persoon van dat duo wordt dan kat en de huidige kat wordt muis. Zo gaat het spelletje verder. Je moet dus goed opletten wanneer er iemand voor je duo komt staan wat je moet doen. Eventuele uitbreiding dat je de naam van de voorste moet roepen voordat het telt!
  • Kasteelpoortje
  • Gescheurde kut.
  • vleeshoop
  • naald & draad
  • Je vormt 1 lange rij, om de beurt is er iemand die languit op de grond ligt, om de beurt iemand die op handen en knieëen op de grond zit.... Een persoon van de groep speelt naald en begint achteraan om door de rij te kruipen. Bij het fluitsignaal wisselen de 'liggers' en de 'zitters' van positie, de liggers worden dus zitters en de zitters liggers, met als gevolg dat de draad vast zit in de rij.
  • cactus & bloem
  • Een persoon wordt afgezonderd, waarna er binnen de groep die in een kring in kleermakerszit zit, wordt afgesproken wie er die bloemen zijn. De rest van de mensen zijn cactussen. De zoeker moet op de cactussen/bloemen hun handen gaan zitten en door te voelen wie er knijpt alle bloemen eruit halen.
  • vakkentrekken
  • Het speelveld wordt door twee lijnen in vlakken verdeeld (ook de achterkant beperken; iedereen moet er in kunnen, maar niet te veel ruimte hebben). De bedoeling is om iedereen aan jouw kant van de lijn te krijgen. Als je over de lijn heen gaat, dan verander je van team en help je dus het team trekken dat jou over de streep heeft weten te trekken!
  • ontrouwe echtgenoot
  • Afpakvriendje. Met meerdere tegelijk & helpen zijn toegestaan!
    Kan ook gespeeld worden als ontrouwe hond.
  • duo voetbal
  • Met twee aan mekaar vastgebonden gaan sjotten. Heerlijk!
  • fietsband
  • Iedereen moet in de fietsband gaan staan. Daarna moet de groep het veld oversteken.
  • Hertenjacht
  • Iemand neemt de dassen van iedereen en stopt die in zijn broek, zodat er nog een eind uithangt. Hij gaat lopen in het bos en verstopt zich. Op een teken van de leiding, mag de rest hem gaan zoeken. Als ze hem vinden, proberen ze hem een das af te nemen. Ze mogen hem echter niet tegenhouden. Als het hert geen dassen meer heeft is het spel gedaan en kan er een nieuw worden aangeduid (bijvoorbeeld diegene met de meeste dassen)
  • Popper
  • Iedereen krijgt met een touwtje een ballon aan zijn been bevestigd. Bedoeling is om de ballon van de andere kapot te stampen zonder de jouwe te verliezen. ! terrein afbakenen!
  • legercascade
  • Met een stuk papier rond je arm probeer je dat van andere af te nemen. Als je eraan gaat, dan dien je diegene die je leven genomen heeft!