Spelbeschrijving:
Thema:We hebben 2 ontdekkingsreizigers in ons midden die allebei een nieuw land willen stichten op een eiland dat ze hebben gevonden wanneer ze door een toevallige storm helemaal van het padje zijn gegaan en het noorden niet bijtijds hebben kunnen terugvinden en dus eindigden in de caraiben. Ze nemen elks de helft van de groep mee en gaan hun beschaving stichten.
Uiteindelijk willen ze ook wel iets te weten komen over hun naaste buren en sturen ze gezanten naar het andere dorp waar die te weten proberen komen hoe het leven daar draait.
Speluitleg:
De verschillende groepjes worden afgevoerd naar een andere ruimte alwaar ze extra uitleg krijgen: doordat ze op een afgelegen eiland zitten kennen ze mekaar zo goed dat niet meer met mekaar moeten praten: behalve tijdens de eilandraad is het verboden om met mekaar in een andere taal dan die van het eiland te praten.
Eiland 1
Dit is het land van de harde werkers: alles wat hier teld is geld verdienen. Je verdient geld door een set van 5 verschillende dieren te verkopen op de markt. Je geld wordt dan bij op de bank die vandaag een bord is bijgeschreven. Handelen met je medespelers is niet zo makkelijk: je moet eerst laten zien dat je een waardige eilander bent: de spelers gaan eerst in duel. Dit maken ze duidelijk door mekaar de hand te geven en dan zich dan te bewijzen. Dit kan blad steen schaar zijn, maar ook met een lint in de broek dat eruit getrokken moet worden. De winnaar van het duel mag met het geluid dat het dier maakt aangeven welk kaartje de verliezer moet afgeven. Dit gebeurt ook niet zomaar, maar door het kaartje op de grond te leggen, een stap achteruit te gaan. Daarna gaat de winnaar een kaartje ernaast leggen, neemt een stap achteruit waarna de verliezer het kaartje van de winnaar pakt en de winnaar het kaartje van de verliezer. In deze cultuur is het heel belangrijk dat alles volgens de regels gebeurt. Wanneer dit niet het geval is, dan gaat de trade niet door en zal de eilandbewoner zijn weg vervolgen.
Eiland 2
Ze
rak
en
elkaar
heel
graag
aan
en
tonen
bijzonder
veel
respect
voor
ouderlingen. In
Geelland is
3 een
geluksgetal. Als
een Geellander
3
k
eer
achter
elkaar
de
hik
heef
t,
of
hij
ziet
3
vogels
vliegen
dan
voelt
hij
zich
heel
blij.
Als
hij
3
maal
een
spelletje
wint,
hoe
voelt
hij
zich
dan?
Blij!
Er
is
één
spelletje
dat
de
Geellanders
heel
graag
spelen:
het
R
afa-R
afa
spel.
Ik
leg
je
even
uit
hoe
dat
spel
precies
in
elkaar
zit:
1.
Alle
spelers
lopen
met
hun
handen
op
de
rug.
In
één
van
hun
handen
hebben
ze
een
gekleurd
steentje,
een
soor
t
gelukssteentje.
Je
nodigt
uit
tot
spelen
door
een
speler
recht
in
de
ogen
te
kijk
en
en
met
je
voet
driemaal
op
de
grond
te
stampen.
Wil
de
ander
meespelen
dan
drukt
hij
dit
uit
door
jou
met
drie
vingers
op
je
rechterbovenarm
te
aaien.
Wil
de
ander
niet
spelen,
dan
blijf
t
die
onbewogen
staan.
Jij
moet
je
dan
meteen
omdraaien
en
weggaan.
Niet willen meespelen is heel normaal in dit land. Als jullie tegelijk beginnen te stampen, dan hebben jullie geen geluk en gaat het spelletje ook niet door.
Als het gelukt is, dan moet de niet-uitdager zijn handen voor zich uit steken met in een hand een steentje. De uitdager moet raden in welke hand het steentje niet zit. Wanneer hij juist raad, dan spelen we door: opnieuw raden in welke hand het steentje zit. Als er 3 keer na mekaar juist geraden word dan heb je veel geluk. Je roept rafa rafa en de andere eilanders komen je dan feliciteren door je met 3 vingers zachtjes aan te raken.
Op het eiland is er ook een ouderling die enkel andere mensen kan uitdagen. Deze ouderlingen hebben het altijd juist, ookal moet de ander ervoor valsspelen. Wanneer de ouderling het juist heeft, dan moet hij niet hard rafa rafa roepen, maar wordt hij enkel gefeliciteerd door de uitdager.
Eenmaal per bezoekersronde kan de ouderling 3x in zijn handen klappen waardoor iedereen rond hem komt staan en een koekje eet.
Wanneer er mensen zijn die niet aan de regels voldoen, worden deze straal genegeerd.