Kennismaking 1

Animator(en): Mart, Yanne , Anne
Moment:
Duur: 120 min
Soort: Kennismaking
Terrein:

Materiaal:

  • Nen Bal
  • Een pleintje
  • Bol wol

Spelbeschrijving:

Thema:
Er is helemaal geen thema in de kennismaking, jij dummie!

Speluitleg:

Spiegelpaleis

De deelnemers staan in een cirkel. Een voor een zeggen ze hun naam en maken een beweging voor elke lettergreep. De hele groep herhaald daarna de naam en de bijbehorende bewegingen.

Bananenboom

De spelers staan in een kring, de armen ingehaakt. Een speler laat zich hangen terwijl hij wordt ondersteund door zijn buren en zegt: "Ik ben aapje BERT, ik hang in de bananenboom en ik gooi een banaan naar aapje JEF." Jef gaat op zijn beurt hangen en gooit een zogezegde banaan naar een ander.

Levend kwartet

De groep wordt in vier ploegen verdeeld. Eén groep mag nu beginnen met mensen uit een andere (willekeurige) groep aan te wijzen en hun naam te noemen. Degene die aangewezen en benoemd is, gaat over naar de vragende groep. Van zodra de vragende groep geen naam meer weet, of een foutieve naam vraagt, mag de groep aan wie het laatst iets gevraagd is, verder gaan met vragen. Uiteindelijk blijft er één grote groep over.

Per kenmerk gaan staan

Iedereen door mekaar en dan op leeftijd, geboortedag, grootte… gaan staan zonder te babbelen.

Wie ben ik ?

Elke deelnemer schrijft op een blaadje zijn of haar leeftijd, een of meer persoonlijke kenmerken en enkele hobby's. Kenmerken kunnen bijvoorbeeld zijn hoeveel broers en zussen je hebt, in wat voor huis je woont, wat voor huisdieren je hebt of wat je lievelingseten is. De opgeschreven punten mogen zo gek of opvallend zijn als je maar wilt, zolang ze waar zijn. De briefjes worden verzameld in een bak. Vervolgens worden deze blaadjes blind verdeeld over alle spelers. Eén voor één leest men zijn kaartje voor waarna hij of zij mag raden bij wie het kaartje hoort. Is dit juist, dan mag de geraden speler een poging wagen. Is dit niet juist, dan is de speler links van hem/haar aan de beurt.
Variatie: zeg eens euh! Iedereen moet zo lang mogelijk over zichzelf babbelen zonder euhm te zeggen!

Pang pang

We staan in een kring, e?e?n persoon staat in het midden. Die persoon draait een toertje om zijn as en ‘schiet’ dan naar een persoon uit de kring. Hij roept daarbij ‘ pang (naam)’. De persoon van wie de naam is genoemd gaat zo snel mogelijk zitten, terwijl de personen links en rechts proberen om elkaar zo snel mogelijk neer te schieten. Ze doen dat door eerst om hun eigen as te draaien en zo snel mogelijk PANG te roepen. De verliezer gaat zitten. Het spel gaat door totdat er nog twee personen over zijn. Zij komen rug aan rug in het midden van de kring staan. Dan zetten ze elk vijf passen naar voor en schieten ze om het vlugst elkaar neer. Wie overblijft is de winnaar.
Variatie: in 2 kringen gaan staan en binnen een kring wordt er een bal rondgegooid. Wanneer je deze te vangen krijgt, dan moet je snel denken en die naar iemand anders doorgooien en zijn naam daarbij roepen. Als je daar in faalt, dan moet je naar de andere groep gaan.

Schoenendans

Alle spelers staan in een kring, en krijgen de opdracht om één schoen uit te trekken, en die voor zich neer te leggen. Eén speler gaat in het midden van de kring staan, en één schoen wordt uit de kring weggehaald. De persoon in het midden van de kring vraagt aan de hele groep: "Heb je ooit....?", gevolgd door iets wat de persoon in het midden van de kring wil weten, bijvoorbeeld "zuurkool gegeten", "een taart gebakken", … De mensen die in de kring staan, en waarvan er zojuist iets is opgenoemd wat waar is, moeten nu hun schoen verlaten om bij een andere schoen te gaan staan. De mensen voor wie dat niet geldt, mogen gewoon bij de schoen blijven staan waar ze al bij stonden. Ondertussen probeert de persoon in het midden van de kring iedere keer dat er schoenen vrijkomen, een plekje bij één van die vrije schoenen te bemachtigen. Degene waarvoor vervolgens geen plekje meer bij een vrije schoen is, moet nu de persoon in het midden van de kring zijn
Variatie: zoek iemand met dezelfde ... : de moni zegt wat ze moeten zoeken en dan moeten ze iemand zoeken die hetzelfde heeft. Diegene die eventueel overblijft mag dan het volgende ding kiezen!

Vlaggenroof met namen

Leg alle sjaaltjes met badge/naamkaartje aan in het midden. Speel vlaggenroof, maar nu moeten de personen met het genoemde nummer een sjaaltje uitkiezen met een naam op van de tegenpartij en die om ter eerste afgeven aan de juiste persoon.

Namen raden in 2 groepen

Er zijn 2 groepen. Deze gaan op 2 rijen staan, met de ruggen naast mekaar. Vanuit elke groep wordt er 1 persoon aangeduid die in het midden tussen de groepen met de rug tegen mekaar gezet worden. Op het startsignaal mogen de groepen zich omdraaien en met gebaren duidelijk maken aan hun speler wie er achter zijn rug staat. De persoon die het eerst kan raden wie het is, wint!

Ik heb geen...

Iedereen zit op stoelen. De eerste persoon zegt een eigenschap van zichzelf (broers, hobby’s, eten, …). Iedereen die die eigenschap ook heeft moet een stoel met de wijzers van de klok mee opschuiven. Het kan gebeuren dat je op iemands schoot moet gaan zitten. In dit geval mag enkel de bovenste persoon doorschuiven.

Raadspel

Ieder schrijft een aantal kenmerken over zichzelf op een papiertje. Uiteindelijk worden de papiertjes opgehaald en door mekaar gehusseld. Nu is het een kwestie van raden welk papiertje bij wie hoort.

Spinnenweb

We vormen een kring (zo dicht mogelijk tegen elkaar staan). Iemand zegt een naam en gooit de bol wol naar die persoon, maar de eerste persoon blijft een stukje van de wol vasthouden. Zo gaat dit verder totdat iedereen éénmaal de bol wol heeft gekregen. Nu heb je een mooi spinnenweb. Doe nu hetzelfde voor de terugweg: gooi de bol wol terug naar de persoon voor je.

Rotte Eieren

Iemand gooit de bal omhoog en roept een naam bijvoorbeeld “DIRK!”. Dirk moet dan zo snel mogelijk de bal pakken. De anderen rennen weg. Zodra Dirk de bal heeft, roept hij "Stop!" en blijft iedereen stilstaan. Dirk mag dan 3 passen doen en dan proberen iemand aan te gooien. Lukt hem dit, dan moet die persoon de bal omhoog gooien, ander moet hij dat zelf doen.

Namen noemen

De spelers zitten in een kring. De spelleider, in het midden van de kring, begint met het noemen van een naam van een speler. Degene die links van de genoemde speler zit, staat snel op en gaat meteen weer zitten. De genoemde speler zegt dan de naam van een ander en zo gaat het spel verder. Wanneer een verkeerde speler opstaat, mag deze de plaats in het midden innemen.

Levend Kwartet

De groep wordt in vier ploegen verdeeld. Eén groep mag nu beginnen met mensen uit een andere (willekeurige) groep aan te wijzen en hun naam te noemen. Degene die aangewezen en benoemd is, gaat over naar de vragende groep. Van zodra de vragende groep geen naam meer weet, of een foutieve naam vraagt, mag de groep aan wie het laatst iets gevraagd is, verder gaan met vragen. Uiteindelijk blijft er één grote groep over.

citroen citroen

We zitten in een kring. Een speler zit in het midden. Wie in de kring zit moet telkens een plaats in wijzerzin doorschuiven, totdat de persoon in het midden twee namen zegt. Deze twee personen moeten dan van plaats wisselen, terwijl de persoon die in het midden zit moet proberen de plaats van één van de twee in te nemen. Wie geen plaats heeft moet in het midden gaan zitten. Wanneer de spelleider ‘Citroen, citroen’ roept, veranderen alle deelnemers van plaats.

Het eiland

Er wordt een eiland getekend op de grond, het is wat krap voor de spelers. De spelers lopen op het eiland heen. Wanneer de spelleider ‘ haaien’ roept, krijgen de spelers 10 seconden om op het eiland te gaan staan. Is dit gelukt, dan gaat dit spel verder en wordt het eiland kleiner. Wie na 10 seconden nog niet op het eiland stond, wordt opgegeten door de haaien en valt af. De anderen spelen verder.

Namentikkertje

Dit is gewoon tikkertje, maar als de tikker iemand tikt, moet hij ook de naam zeggen van die persoon. Dan pas is die persoon de tikker.

Handjes schudden

Er wordt een binnenkring (gezichten naar buiten) en een buitenkring (gezichten naar binnen) gemaakt. Iedereen staat dus tegenover iemand. De persoon aan de buitenkant geeft zijn partner een hand en zegt “Dag Marie, ik ben Robbe”. De persoon in de binnenkring antwoordt “Dag Robbe, ik ben Marie”. Dan schuift de buitenkring door in de richting van de klok en het handjes schudden wordt herhaald met de volgende persoon. Het doorschuiven gaat telkens sneller. Daarna wordt gewisseld: nu moet de binnenkring doorschuiven i.p.v. de buitenkring.

Het Interview

Iedereen moet bij iemand gaan staan die hij niet kende voor vandaag. Ze krijgen 2 minuten tijd om zo veel mogelijk over elkaar te weten te komen. De stoelen worden in 2 rijen gezet met de ruggen naar elkaar toe (2 meter tussen) en de gasten moeten tegenover hun partner gaan zitten. Daarna worden vragen gesteld (telkens over 1 persoon van de 2). De teams waarbij beide personen hetzelfde antwoord geven, krijgen een punt. (bv. wat is het lievelingseten van deze persoon, heeft deze persoon een huisdier, ...)

Bingo

Een raster voorzien met daarin allemaal dingen die je misschien wel kan hebben. De eerste die een rij of een kolom heeft wint!