Raketten

Animator(en): Mart, Sarah
Moment:
Duur: 4u
Soort: Immersie
Terrein:

Materiaal:

    • Wereldkaart
    • Geld
    • Schoolbord?
    • Geld
    • Planeten
    • Fluovestjes
    • Verkleedkleren
    • Flessen
    • Karton
    • Schaar
    • Plakband
    • Plastic zakken /vuilniszak
    • Touw
    • Papier
    • Lanceerinstallatie
    • Pomp
    • Glow in the dark sticks
    • Pennen
    • Kleurpotloden
    • Stiften
    • Crepepapier
    • foto van ronding aarde

Spelbeschrijving:

Thema:
Het Hotel wordt overgenomen door het verbond van de vlakke aarde. Dit zijn mensen die geloven dat de aarde plat is en wanneer je aan de randjes van de wereldkaart zou komen dat je er schoon af zou vallen. Zij zijn erg tegen het bouwen van vliegtuigen en raketten, want dat zou de goden in de hemel kunnen verstoren in hun eeuwigdurende schoonheidsslaapje.
De vrijvogels daarintegen zijn er vrij zeker van de aarde rond is en willen net een raket lanceren die hun gelijk moet kunnen bewijzen. Hiervoor is het belangrijk dat de raket een hele poos in de lucht blijft zodat ze duidelijk kunnen zien dat de aarde rond is en niet een of ander vierkant dat daar maar wat hangt te hangen. Omdat de plataarders er nogal tegen zijn, zal het niet makkelijk zijn om deze raket te maken.
Gelukkig kunnen ze beroep doen op Marc de Winnie, een alien die uit de ruimte is komen te vallen en nog wat schrootstukken over heeft van zijn raketten. Hij wil enkel wel betaald worden in de munteenheid van Alpha Centauri: Planeten.

Speluitleg:

Proloog

De inleiding op het spel gebeurt met een klein toneeltje: de vlaklanders worden voorgesteld en onderwijzen hun wijsheid: de aarde is plat en wanneer je te dicht aan de rand gaat wandelen dan valt ge deraf en zulde blijven vallen tot ge in de helle zijt. Vliegtuigen zijn barbaars want die kunnen de goden tarten wanneer ze hun eeuwigdurende schoonheidsslaapje aan het houden zijn.
Wanneer de vlaklanders uitgepraat zijn komen de vrijvogels hun kant van de zaak uitleggen: er moet gesmokkeld worden om planeten te kunnen krijgen en een goede raket te kunnen bouwen. Om de kansen te verhogen worden er 3 groepen ingedeeld die elk een raket zullen bouwen.
De vlaklanders komen terug binnen en vinden het wel goed dat de kinderen in 3 groepen zijn opgedeeld: dat is namelijk makkelijk voor de wachtshiften om te voorkomen dat er planeten gesmokkeld worden. Deze zijn immers eigendom van de goden en dat kan toch helemaal niet!

Deel 1: De smokkelwaar (1.5u)

1e keer: Groep A speelt de politie en groep B & C smokkelen.
2e keer: Groep B speelt de politie en groep A & C smokkelen.
3e keer: Groep C speelt de politie en groep A & B smokkelen.

Elke groep heeft een kamp waar een moni is die het geld beheert.
1 moni (vb: Mart) heeft een wisselpost, hier kunnen de gasten met hun geld planeten (gedrukt op papiertjes) kopen.
Deze planeten kunnen ze bij een andere moni (vb: Sarah) gaan ruilen voor onderdelen van een raket.

Deel 2: Bouwen (1.5u)

De deelnemers hebben hun onderdelen en kunnen nu aan de slag gaan in de geheime werkplaats. De Vlaklanders hebben de zon zien zakken achter de horizon en geloven dat er nu geen luchtvaart meer kan plaatsvinden en gaan op hun gemak er nog ene pakken en dan in hun bed kruipen. Per team worden er een of meerdere raketten gebouwd die later af geschoten kunnen worden.

Deel 3: De lancering

De raketten worden afgeschoten en diegene die het hoogste vliegt, die heeft dat goed gedaan. Er wordt bewezen dat de aarde toch rond is door een foto ofzo van een van de raketten. Eind goed al goed.